HeadApp to oprogramowanie służące do rehabilitacji neuropsychologicznej. Aplikacja wspiera takie funkcje poznawcze jak: pamięć, pamięć operacyjna, uwaga, kontrola reakcji i impulsów, planowanie, rozwiązywanie problemów, orientacja wzrokowo-przestrzenna i język. Stosowany może być u osób w każdym wieku i z bardzo różnymi problemami natury poznawczej, będącymi skutkiem np. chorób neurodegeneracyjnych, udarów mózgu lub neuroatypowego funkcjonowania mózgu (na przykład u dzieci z ADHD).
Z programu można korzystać pod okiem specjalisty w ośrodku, możliwa jest również rehabilitacja domowa za pomocą HeadApp, którą również nadzoruje fachowiec, ale zdalnie. Taka forma rehabilitacji ma tę zaletę, że na treningi nie trzeba dojeżdżać i łatwiej jest wykonywać je codziennie, a nawet kilka razy dziennie. W ten sposób z programu HeadApp korzysta między innymi sześcioletni Franek. U chłopca trzy lata temu zdiagnozowano zaburzenie ze spektrum autyzmu. Od tego czasu Franek jest objęty specjalistyczną opieką. Korzysta m.in. z pomocy logopedy, pedagoga i psychologa, chodzi do przedszkola terapeutycznego. Oprócz zajęć terapeutycznych ze specjalistami korzysta także z programu HeadApp. Komputerowy trening bardzo się chłopcu spodobał.
– Na początku syn trenował 10-15 minut dziennie, ponieważ trudno było utrzymać jego uwagę dłużej, ale z czasem udało się osiągnąć 30 minut w ciągu dnia – mówi pan Filip, tata chłopca. – Teraz nie zawsze się to udaje, ale staramy się, żeby przynajmniej dwa razy w tygodniu ćwiczył.
HeadApp wciąga jak memory
Franek najbardziej lubi zadania z modułu trenującego pamięć. To moduł, nawiązujący swoją strukturą do znanej chyba wszystkim gry memory, w której należy zapamiętać, a następnie odnaleźć dwa takie same obrazki. W HeadAppie oraz modułach Neurovitalis, które są rozwinięciem programu HeadApp, dostępnych jest kilka różnych wersji tej gry.
W zadaniach wykorzystywanych jest wiele różnych obrazków i fotografii, dzięki czemu można dobrać ich tematykę do każdej grupy wiekowej. To ważne zwłaszcza w przypadku dzieci, które mogą się zniechęcić, jeśli pokazywane przedmioty nie będą dla nich interesujące. Program daje możliwość wyboru tematyki pojawiających się obrazków.
Stopień trudności idealnie dostosowany do możliwości
– Zadania gdzie trzeba znaleźć dwie takie same karty bardzo przypadły Frankowi do gustu. Dość szybko radził sobie na tyle dobrze, że przeszedł na wyższy poziom trudności – mówi pan Filip. – Dużą zaletą programu jest właśnie to, że trudność wykonywanych zadań rośnie łagodnie, a stopni trudności jest dużo, dodatkowo program sam “podnosi” poprzeczkę, jeśli ćwiczący radzi sobie dobrze z określonymi zadaniami. To jest bardzo wygodne. Gdy syn był zainteresowany, to szło mu naprawdę dobrze, czasami jednak, kiedy zaczynał się rozglądać, nudzić, pojawiało się więcej błędów. Od razu widać było po wynikach, czy jest skupiony na zadaniach – dodaje.
– Inny typ zadań, który mógłby być wykonywany przez dziecko w wieku Franka, to ćwiczenia sprawdzające szybkość reakcji, jednak w przypadku Franka, zadania te okazały się zbyt trudne – opowiada tata Franka
HeadApp – rozrywka lepsza niż bajki w telewizji
Aplikacja bardzo podoba się także młodszemu synowi pana Filipa, który ma trzy i pół roku.
– Gdy młodszy syn zobaczył, że starszy coś robi na tablecie, to też chciał spróbować i poszło mu bardzo dobrze. Zaobserwowałem, że po takich treningach lepiej mu idzie także w tradycyjnej, nieelektronicznej grze o podobnych zasadach – mówi pan Filip. – Oczywiście trzeba dzieciom ograniczać możliwość korzystania z elektroniki, ale według mnie lepsza dla nich jest taka aplikacja ćwicząca pamięć i skupienie, w dopuszczalnych granicach czasowych, niż bierne oglądanie bajek w telewizji lub na tablecie – uważa.
Według pana Filipa jedną z zalet HeadAppa jest możliwość korzystania z niego zarówno na tablecie, jak i na komputerze oraz uniwersalność programu, jeśli chodzi o wiek użytkowników. – Z tego programu mogą korzystać dzieci i osoby starsze, trenują na nim moje dzieci, ale z drugiej strony myślę sobie, że równie dobre może to robić mój dziadek i w ten sposób dbać o swój umysł. Nie ma ograniczeń wiekowych. Oczywiście najmłodsi nie poradzą sobie z zadaniami wymagającymi np. umiejętności czytania.