INSTRUKCJA OBSŁUGI
Wraz z początkiem demencji zmniejsza się szybkość przetwarzania informacji, wydajność pamięci roboczej i sprawność myślenia. Osłabia to w szczególności zdolność zapamiętywania bieżących wydarzeń (uczenie się i pamięć epizodyczna). Starsze informacje (pamięć autobiograficzna, pamięć epizodyczna dawnych wydarzeń) zostają zachowane, podobnie jak zachowana pozostaje możliwość wykonywania wcześniej wyuczonych umiejętności (pamięć proceduralna). Pogarszają się umiejętności językowe. Komunikacja werbalna staje się bardziej uboga, obserwuje się zaburzenia w wyszukiwaniu słów, zmniejsza się płynność słowna, zmniejsza się zasób słownictwa (patrz badanie Fernando Cuetos).
Są trzy typy zadań:
Poziom 1 – 3: Słowa należy przypisać do kategorii.
Poziomy 4 – 5: Należy utworzyć odpowiednie słowo z określonej kategorii. Wskazane są litery lub niektóre litery tworzące to słowo, trzeba je jednak najpierw „odkodować”.
Poziom 6 – 8: Należy wpisać litery w odpowiednie pola tworząc słowa (podobnie jak w krzyżówce).
Należy wpisać słowo pasujące do ogólnego terminu. Podawana jest długość słowa. Użytkownik powinien wprowadzić słowo. Wskazane są wszystkie lub niektóre litery tworzące to słowo, trzeba je jednak najpierw „odkodować”, odszukując litery za pomocą symboli.
Należy „zbudować” krzyżówkę. Użytkownicy mogą dowolnie dobierać słowa. Przygotowane pola określają długość słowa i nakładanie się liter w krzyżujących się wyrazach. Kilka określonych liter musi zostać użytych, wszystkie inne litery można wybierać dowolnie.
W oknie startowym, wybierz obszar „Funkcje językowe”, a w nim moduł „Język”. Pojawi się okno wyboru poziomu trudności i czasu trwania treningu.
Aby trenujący się nie zniechęcił, trening rozpoczyna się od niskiego poziomu trudności. Wszystkie pozostałe poziomy są zablokowane kłódką, którą trzeba otworzyć, wykonując poprzednie zadanie.
Jeśli terapeuta chce pominąć niektóre poziomy trudności, może włączyć opcję „Terapeuta może rozpocząć wszystkie poziomy” w menu „Pacjent -> Edycja”.
Na ogół zaleca się 20 minut treningu. Zbyt długa sesja treningowa powoduje spadek uwagi, pacjent często popełnia błędy i odczuwa zniechęcenie.
W przypadku osób poważnie dotkniętych zaburzeniami, czas trwania treningu powinien zostać skrócony np. do 10 minut (zakres uwagi). W takim przypadku warto przeprowadzić kilka sesji dziennie
Postęp terapii jest zapisywany automatycznie. Nowa sesja jest kontynuowana od poziomu trudności, na którym zakończyła się ostatnia sesja.
Okno „Wyniki” umożliwia wyświetlenie różnych informacji na temat przebiegu terapii (przycisk w dolnej części okna „Moduły terapii”).
To nowoczesna aplikacja do rehabilitacji funkcji poznawczych w chorobach otępiennych oraz po urazach mózgu. Zawiera również moduł profilaktyczny.