UPORZĄDKUJ
Angielska nazwa: Language – Sequences (Sequence It)
Moduł “Porządkowani” zawiera 7 kategorii zadań:
Uczestnik z pomieszanych liter lub sylab tworzy wyrazy, z rozsypanych słów – zdania, a ze zdań historyjki. Różnego rodzaju zadania pozwalają w przyjemny sposób zapoznać się ze strukturą słów, zdań i krótkich opowiadań. Początkowo słowa tworzy się z kilku sylab. W zależności od poziomu trudności, jedno lub dwa słowa składają się z od dwóch do dziesięciu sylab. W drugiej części treningu należy utworzyć wyraz z podanych liter. W innym ćwiczeniu trzeba ułożyć poprawne zdanie, na które składa się od dwóch do piętnastu części. Ćwiczenie polegające na porządkowaniu w kolejności alfabetycznej pomaga w nauce i utrwaleniu alfabetu.
Po rozpoczęciu treningu użytkownik wybiera rodzaj ćwiczeń. W module “Porządkowanie” dostępnych jest 7 rodzajów zadań.
Kolejność zadań nie ma związku z poziomem trudności. Niemal każde zadanie wymaga innych umiejętności, więc za to, które zadania stanowią większe wyzwanie dla osoby trenującej, odpowiada rodzaj zaburzenia.
Ten parametr służy do określania, ile zadań musi zostać rozwiązanych przez osobę trenującą, zanim poziom trudności zostanie podwyższony (w przypadku dobrych wyników). Jeśli zadania okażą się zbyt trudne, poziom trudności może również zostać obniżony.
Do prawie każdego słowa użytego podczas treningu przypisany jest co najmniej jeden obrazek. W sumie HeadApp zawiera ponad 10 000 opisanych obrazków. Pomaga to uczestnikowi treningu zrozumieć słowa, których znaczenia nie zna.
Obok każdego słowa znajduje się przycisk “obrazek”. Jeśli użytkownik kliknie w ten przycisk, pojawi się obrazek odpowiadający danemu słowu.
Opcję “Zilustruj słowa” można również wyłączyć, jeśli pomoc w postaci obrazków nie jest pożądana lub osoba trenująca jest za bardzo rozpraszana przez obrazki.
Po wybraniu odpowiedniego typu zadań dostępnych jest kilka poziomów trudności. Po wybraniu poziomu trudności, jego zmiana będzie odbywać się automatycznie.
Zadania wykonuje się na dwa sposoby:
Sposób 1: Kliknięcie. Prawidłowa odpowiedź jest wybierana z listy poprzez kliknięcie. Jeśli wybór był prawidłowy, kolor przycisku zmienia się na zielony, błędne odpowiedzi są zaznaczane na czerwono.
Sposób 2: Przeciągnij i upuść. Odpowiedź składa się z kilku elementów, które umieszcza się w odpowiednich miejscach za pomocą myszy lub palca (ekran dotykowy). Po ułożeniu wszystkich elementów pojawia się przycisk “Gotowe!”. Gdy trenujący uzna, że jego rozwiązanie jest kompletne, klika ten przycisk.
To nowoczesna aplikacja do rehabilitacji funkcji poznawczych w chorobach otępiennych oraz po urazach mózgu. Zawiera również moduł profilaktyczny.