Pamięć robocza: Zadania matematyczne
VITA GRA
Angielska nazwa: Working Memory 17+4 (Vita Work Game)
Cel treningu
Celem treningu pamięci roboczej (krótkotrwałej) jest poprawa sprawności wykonywania zadań, a tym samym zwiększenie koncentracji, zdolności wnioskowania i uczenia się.
Czym jest pamięć robocza?
Podstawy teoretyczne
Aktualne teorie dotyczące pamięci roboczej zostały zaczerpnięte z: “Working Memory: Theories, Models, and Controversies” A. Baddeleya (Annu. Rev. Psychol. 2012. 63:1-29). Opisuje on 5 komponentów, które stanowią pamięć roboczą:
- centralny układ wykonawczy,
- bufor epizodyczny,
- pamięć wizualno-przestrzenna,
- pamięć fonologiczna,
- pamięć artykulacyjna.
Wszystkie wymienione komponenty są używane, gdy trenujący korzysta z treningu pamięci roboczej. Celem treningu jest ćwiczenie podstawowych aspektów pamięci roboczej za pomocą gier karcianych:
- n-Back: zapamiętywanie wartości kart,
- sumowanie: obliczanie sum zapamiętanych wartości kart,
- sortowanie: sortowanie kart z pamięci według wartości,
- przesuwanie wzroku po określonym polu: zapamiętywanie położenia kart i aktualizowanie go na bieżąco,
- trzymaj i używaj: używaj pamięci podczas zadań strategicznych.
Ustawienia
Na początku treningu użytkownik może wybrać, którą podfunkcje pamięci roboczej chce trenować.
Pięć modułów jest od siebie niezależnych i można z nich dowolnie korzystać. Każdy moduł w sekcji “pamięć robocza” zapewnia inną liczbę poziomów trudności (w sumie w sekcji pamięć robocza jest ich 53) i automatycznie dostosowuje się do wydajności osoby trenującej.
Liczba zadań na poziom
Ograniczenie czasu trwania treningu
Szkolenie można przeprowadzić z ograniczeniem czasowym lub bez niego. Jeśli użytkownicy mają skłonność do nadmiernego wysiłku, zaleca się ograniczenie czasu trwania treningu. To ustawienie jest również przydatne podczas terapii, której czas jest stały.
Wydłużony czas prezentacji/wydłużony czas odpowiedzi
Pacjenci często działają dość wolno i potrzebują więcej czasu na zapamiętanie informacji lub udzielenie odpowiedzi. Jeśli okaże się, że wstępnie ustawiony czas pracy w ramach modułów jest zbyt krótki dla pacjenta, można go podwoić. Należy wtedy zaznaczyć okienko “podwójny czas prezentacji” lub “podwójny czas odpowiedzi”.
Przebieg treningu
Aby trening był bardziej interesujący i urozmaicony, w tym module zamieszczono zadania oparte na klasycznej grze “blackjack”, czyli “oczko”. Gracz i 1, 2 lub 3 przeciwników zbierają karty, aby zbliżyć się jak najbardziej do 21 punktów, ale tej wartości nie przekroczyć. Gracz musi stale zapamiętywać wartości kart u siebie i przeciwników oraz aktualizować wiedzę w każdej nowej rundzie. Dostępnych jest 7 poziomów trudności.
Ten moduł jest nietypowy, ponieważ sukces i porażka nie zależą wyłącznie od trenującego, ale również od przypadku. Gra jest zaprogramowana w taki sposób, że ćwiczący, który ma dobrą pamięć może wygrać w kilku rundach. Pacjenci ze słabą pamięcią i niską tolerancją na frustrację nie powinni korzystać z tego modułu.
Postępy w terapii
Postęp terapii jest zapisywany automatycznie. Nowa sesja jest kontynuowana od poziomu trudności, na którym zakończyła się ostatnia sesja. Okno “Wyniki” umożliwia wyświetlenie różnych informacji na temat przebiegu terapii (przycisk w dolnej części okna “Moduły terapii”)